Monday, November 21, 2011

My first writing...

Bismillahhirrahmanirrahim....

Ape khabar kengkawan? hurm...I'm a new here... Just try to write to fullfill my holiday. Tak sedar pon dah 4 hari duduk di rumah..Ni lah masalahnya bila masa lapang terlampau lapang sehingga terlupe nk buat perancangan sebelum tibanya cuti yang panjang. Astaghfirullah. Miz miz.. ape nk jadilah dengan awak ni. Asyik menghadap facebook jer.

Tibe2 terfikir, antara facebook dgn sejadah,.katmane yg aku paling lama menghadap ye?
Kawan2 dpt agak tak? Hurm,segan nk jawab. Terasa diri ini terlalu cepat alpa dengan godaan dunia. Homework mmglah xde tapi homework sbg hamba kepada Sang Pencipta masih ade lagi kn...sampailah ke hujung nyawa.

Teringat lagu Hijjaz..

Begitu indah dunia siapa pun kan tergoda
Harta pangkat dan wanita
Melemahkan jiwa
Tanpa iman dalam hati
Kita kan dikuasai
Syaitan nafsu dalam diri
Musuh yang tersembunyi...
Pulanglah kepada Tuhan
Cahaya kehidupan
Keimanan ketaqwaan kepadaNya
Senjata utama

Dah...dah..takyah lah nyanyi sampai habis kan..hehe. Pepun, memang betullah, kalau iman kita kuat, ape jua halangan dan cabaran yang datang pasti dapat ditangani dengan hati yang penuh tenang. Contohnya dugaan masa lapang yang saya sedang terime ni. Kalaulah kita betul2 yakin bahawa Allah sentiasa bersama dengan kita. Nak buat jahat pon kene pikir banyak kali. Malu kan kalau Allah tengok kita buat bende pelik2 walaupon orang lain sume xnampak. Di luar nampak baik, di dalam??? =_= (Peringatan buat diriku ini)


Kawan2 pelik tak kalau orang puji diri korang baik sangat... tapi korang taw yang korang ni xdelah baik sangat. Budak hu ha hu ha jugak. taw x sebab ape? Mesti ade yg da taw kan..tapi, saye nk citer gak...dengar taw.. sebaaabbbb Allah dah tolong tutupkan aib yang korang buat daripada semua orang. Baikkan Allah. Sepatutnya, kalau orang puji kita lepas ni, kite kene bersyukur sangat pada-Nya dengan ucapkan alhamdulillah.. Sebab Dia lah kita masih dipandang mulia oleh orang lain. Kalaulah ade skrin keburukan kita terpampang atas kepala yang sume orang boleh tengok, ntah2 sume orang da xrespect kita dah.


Banyaknyer aib yang Allah da tutup...

So, untuk memastikan kita sume dapat elakkan daripada buat perkara2 yang pelik dan sia2, saya nk share dgn korang something.. Cer tengok bawah ni. Ini ialah antara aktiviti yang korang akan buat, perlu buat dan digalakkan buat. Tandalah setiap kali aktiviti yg krang buat ikut hari. Secara tidak langsung, kita dapat taw bila mase iman kita naik dan bila mase iman kita jatuh bergedebuk debuk. So, selamat beramal. ^_^

QUALITY CONTROL SEMASA CUTI


BIL

PERKARA

TARIKH






HARI

Sabtu

Ahad

Isnin

Selasa

Rabu

Khamis

Jumaat

1

Qiammulail

2

Tilawah

3

Dhuha

4

Mathurat

5

Istighfar

6

Hafalan hadis

7

Hafalan juzu’ amma

8

puasa sunat

9

Tidak tidur selepas subuh

10

Tolong emak masak

11

Solat diawal waktu

12

Berdakwah dengan keluarga (cerite agama)

13

Membaca buku ilmiah

14

Beriadah

15

Tengok TV

16

Main games

17

Tolong emak kemas rumah





























No comments:

Post a Comment

Sebarang kritikan atau penambahbaikan dialu-alukan ^_^